Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2011

Νέος νόμος για τη τριτοβάθμια - Απόψεις των καθηγητών

"Δε σας ζητάω μια ρητορική επιχειρηματολογίας και ανασκευής θέσεων διαφορετικών απόψεων, αλλά μια σύντομη, στο βαθμό που ο καθένας επιθυμεί και κρίνει πρέπον, παρουσίαση των απόψεών σας με επιχειρήματα. Ελπίζω οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, από εσάς να αφιερώσουν μισή ώρα από το χρόνο τους ώστε να βοηθήσουν με την καθοδήγησή τους εμάς, τους φοιτητές σας." Αίτημα φοιτητή μας (Το πλήρες κείμενο  στο τέλος)


*****, θερμά συγχαρητήρια για το μήνυμα σου και για την ξεκάθαρη θέση σου. Μπράβο και πάλι μπράβο για το κουράγιο σου, παρότι έκανες αυτό που έπρεπε να νοιώθουν ελεύθεροι να κάνουν όλοι οι συμφοιτητές σου, να ζητήσουν δηλαδή από εμάς, τους δασκάλους τους, αυτό που έπρεπε να έχουμε κάνει από μόνοι μας εδώ και πολύ καιρό. Βέβαια όλα αυτά συμβαίνουν σε μια υγιή κοινωνία. Σε μια κοινωνία που ο σεβασμός της αντίθετης άποψης
και των δικαιωμάτων του συνανθρώπου σου είναι ο βασικός κανόνας λειτουργίας. Εύχομαι το μήνυμα σου νάνε η αφορμή για να ξυπνήσουμε εμείς οι δάσκαλοι σας από το λήθαργο στο οποίο δυστυχώς βρισκόμαστε. Και η αρχή νομίζω πως έγινε.
Σίγουρα η δημόσια τοποθέτηση των καθηγητών όχι μόνο θα βοηθήσει στην προώθηση του διαλόγου όποια και αν είναι η γνώμη τους αλλά και είναι υποχρέωση τους να το κάνουν στην κρίσιμη αυτή για την χώρα περίοδο που διανύουμε.
Τώρα όσον αφορά το ερώτημα σου.
  1. Όπως έχω εκφράσει επανειλημμένα στο παρελθόν δεν συμφωνώ με την πράξη της κατάληψης και το άσυλο με την μορφή που αυτά έχουν πάρει σήμερα. Υπάρχει γελοιοποίηση της έννοιας του Ασύλου εδώ και της κατάληψης θα συμπλήρωνα. Το Πανεπιστήμιο είναι ναός γνώσης και κανένας μα κανένας δεν έχει το δικαίωμα να το κλείνει γιατί απλά αυτό ανήκει στην κοινωνία. 
  2. Κάθε Νόμος έχει θετικά και αρνητικά. Είναι αδύνατο να φτιαχτεί ένας Νόμος με τον οποίο θα συμφωνούνε όλοι. Αλλοίμονο αν αναγνωρίσουμε το δικαίωμα σε κάθε μερίδα της κοινωνίας που δεν συμφωνεί, όχι μόνο να μην τον εφαρμόζει αλλά να επιβάλει δια της βίας την μη εφαρμογή του στους άλλους. Αυτά μας οδηγούν σε αποδοχή φασιστικών μεθόδων και νοοτροπιών και φυσικά οδηγούν το σύστημα σε deadlock. Είναι αυτονόητο πως δεν μπορεί να λειτουργήσει στην βάση αυτή μια οργανωμένη Πολιτεία/κοινωνία. Μια οργανωμένη πολιτεία έχει θεσμούς και δικλείδες ασφαλείας για τον έλεγχο της Συνταγματικότητας ενός Νόμου. Αλλοίμονο αν ο καθένας μας με το πρόσχημα της Αντισυνταγματικότητας μπορούσε να αρνηθεί την εφαρμογή του Νόμου (περί εφαρμογής των νόμων εδώ και εδώ). Αυτονόητο ακόμη και για παιδιά Δημοτικού. Τώρα όσο για την ανάγκη ύπαρξης Νόμων που θα ορίζουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο οφείλουν να κινούνται τα μέλη μιας κοινωνίας, είναι αστείο να ανοίξουμε μια συζήτηση πάνω  στο θέμα αυτό. Οι οργανωμένες κοινωνίες έχουν δώσει απάντηση στον προβληματισμό αυτό εδώ και πολλά χρόνια. Παραθέτω απόσπασμα από σχετικό μήνυμα μου
    «Κύριε Πρύτανη,
    Επειδή από όλα τα παραπάνω γεγονότα διαφαίνεται πως έχει δημιουργηθεί στα αρμόδια όργανα, στο προσωπικό, αλλά και στη Πανεπιστημιακή κοινότητα η πεποίθηση πως μπορεί το Πανεπιστήμιο Πατρών, πιθανόν στα πλαίσια της αυτοτέλειας του, να αρνηθεί την εφαρμογή του σχετικού με (….) Νόμου αλλά και γενικότερα κάθε Νόμου της Ελληνικής Πολιτείας και (…) αλλά πρωτίστως επειδή όλη αυτή η κατάσταση περνάει επικίνδυνα για ένα Δημοκρατικό Πολίτευμα μηνύματα στους φοιτητές μας οι οποίοι θα κληθούν να αποτελέσουν την  ηγεσία της αυριανής κοινωνίας μας, σας παρακαλώ να ενημερώσετε την Πανεπιστημιακή κοινότητα για την θέση του Πανεπιστημίου Πατρών επί του εν λόγω θέματος, καθώς «όπου γαρ μη νόμοι άρχουσιν, ουκ έστι πολιτεία,» (Πολιτικά, 1292a 32-37).» πλήρες κείμενο

  3. Δεν θα καταγράψω στο κείμενο μου αυτό θετικά και αρνητικά για τον συγκεκριμένο Νόμο. Θα σε παραπέμψω σε σχετικά κείμενα μου στα οποία παραθέτω επιχειρήματα κατά θέσεων που εμφανίστηκαν και προβλήθηκαν καταγράφοντας τα σημαντικότερα επιχειρήματα κατά του Νόμου.

Η "παράλογη απαίτηση της Μπολόνια", N. Χριστοδουλάκης

Νόμος για τα ΑΕΙ: Αντιμετωπίζει ουσιαστικά προβλήματα;

Μετά τους φοιτητές και ο Σύλλογος ΔΕΠ κατά του Νόμου (?)

Προσχέδιο νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση - Μύθοι και Πραγματικότητα

Πανεπιστημιακοί από 43 χώρες υπερασπίζονται την τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας. Απάντηση

Καταλήψεις ΑΕΙ - Κύριε Πρύτανη, πού είστε;


Όπως υποστηρίζω στην πλειονότητα της όλη η επιχειρηματολογία βασίζεται κυρίως σε υποθετικά σενάρια αρρωστημένων μυαλών και χρεωκοπημένων νοοτροπιών και αντιλήψεων. Αυτών που οδήγησαν την χώρα στην σημερινή κατάσταση.

Και φυσικά είμαι ανοικτός σε διάλογο και ανταλλαγή επιχειρημάτων σε όλα τα παραπάνω θέματα αλλά πάντα στην βάση στοιχείων.

Παρόλα τα παραπάνω νοιώθω πως οφείλω να απολογηθώ σε σένα και στους συμφοιτητές σου σας γιατί η μέχρι σήμερα αντίδραση μου στα φαινόμενα που ζούμε δεν κατάφερε να αποτρέψει την στέρηση του δικαιώματος σας για μόρφωση αλλά κυρίως να αποτρέψει πράξεις που έχουν υποθηκεύσει το μέλλον σας.

Να είσαι καλά
Κλεάνθης Θραμπουλίδης
Ένας καθηγητής σου


On 13/9/2011 10:44 μμ, Thanos ******* wrote: Αξιότιμοι κ. Καθηγητές,


Ονομάζομαι ***** ******** και είμαι  ένας απ' τους προπτυχιακούς φοιτητές του ΤΗΜΤΥ. Η ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση βρίσκεται σε ένα κομβικό γι' αυτή σημείο, ένα σημείο το οποίο έχει αποτελέσει μήλο της Έριδος για την ελληνική κοινωνία, από τους απλούς πολίτες, τους βουλευτές και τα Μ.Μ.Ε., μέχρι τους προπτυχιακούς φοιτητές και τους Πρυτάνεις των ελληνικών πανεπιστημίων. Από τη συνέχιση της ακαδημαϊκής περιόδου μετά τις διακοπές του καλοκαιριού, περίπου την ίδια περίοδο που ψηφίστηκε ο νέος νόμος για τη τριτοβάθμια εκπαίδευση στη Βουλή, οι πληροφορίες που φτάνουν σε μας ως φοιτητές είναι ποικίλες και δυστυχώς πολλές φορές συγκεχυμένες. Προσωπικά πιστεύω ότι οι πλέον κατάλληλοι ώστε να εκφέρουν άποψη για το νέο νόμο είναι οι καθηγητές μου, καθώς είναι άνθρωποι που αφορά ο νόμος και έχουν πολυετή πείρα σε αυτόν τον τομέα, που με κάνει να σέβομαι περισσότερο την κρίση τους. Ορμώμενος, λοιπόν, από τα τελευταία e-mail καθηγητών που έχουμε όλοι λάβει, βλέπω ότι οι δίοδοι επικοινωνίας δασκάλων και φοιτητών δεν είναι κομμένες, και θα ήθελα να σας ζητήσω να βοηθήσετε εμένα και όποιον άλλον μπορεί να βρίσκεται στη θέση μου να αποκρυσταλλώσει άποψη παραθέτοντας τις θέσεις σας για το καινούργιο νόμο. Δε σας ζητάω μια ρητορική επιχειρηματολογίας και ανασκευής θέσεων διαφορετικών απόψεων, αλλά μια σύντομη, στο βαθμό που ο καθένας επιθυμεί και κρίνει πρέπον, παρουσίαση των απόψεών σας με επιχειρήματα. Ελπίζω οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, από εσάς να αφιερώσουν μισή ώρα από το χρόνο τους ώστε να βοηθήσουν με την καθοδήγησή τους εμάς, τους φοιτητές σας.


Μετά τιμής,
***** *********

13 σχόλια:

  1. Απάντηση Συναδέλφου
    "Με αφορμή το μήνυμα του κ. ******, στο πλαίσιο της έμμεσης επικοινωνίας, θέλω και εγώ να συνεισφέρω τα κάτωθι:

    Πιστεύω ότι πρέπει πάντα να υπάρχουν δίαυλοι επικοινωνίας ανάμεσα σε όλες τις ομάδες του Πανεπιστημίου μας. Είμαι ριζικά αντίθετος στην φίμωση των απόψεων που μπορούν να εκφραστούν από οποιοδήποτε μέλος της ακαδημαϊκής κοινότητας. Στην παρούσα φάση όμως με το Τμήμα μας υπό κατάληψη δεν είναι εφικτή αυτή η γόνιμη ανταλλαγή απόψεων και υπάρχει σχετική παραπληροφόρηση αναφορικά με τα θετικά και αρνητικά στοιχεία του Νόμου.

    Συνοπτικά, πιστεύω ότι ο Νόμος 4009/2011 θέτει το Ελληνικό Πανεπιστήμιο σε μία τροχιά που συμβαδίζει με τον τρόπο διοίκησης των περισσότερων Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων (δείτε το σχετικό link

    http://www.eua.be/typo3conf/ext/bzb_securelink/pushFile.php?cuid=2230&file=fileadmin/user_upload/files/Publications/University_Autonomy_in_Europe.pdf ) ενώ είναι σχεδόν ταυτόσημος με τον τρόπο διοίκησης των Αμερικανικών Πανεπιστημίων (δείτε τα links για τα δύο από τα μεγαλύτερα πολιτειακά συστήματα πανεπιστημίων http://www.universityofcalifornia.edu/regents/bylaws/bylaws.html , http://www.suny.edu/facultysenate/govhandbk08.cfm ).

    Είναι προφανές ότι μπορούμε να διδαχθούμε από άλλα εκπαιδευτικά συστήματα, να υιοθετήσουμε καλές πρακτικές και να απορρίψουμε τις λανθασμένες, που θα αναμορφώσουν το Ελληνικό Σύστημα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αρκεί να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε. Δυστυχώς όσο παραμένουμε υπό κατάληψη, ο στόχος αυτός δεν πετυχαίνεται (ίσως και εσκεμμένα). Ενδεικτικά αναφέρω ότι στις σπάνιες περιπτώσεις όπου γίνεται κατάληψη σε πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού (π.χ. Cambridge, http://www.tcs.cam.ac.uk/issue/news/occupation-at-the-university-of-cambridge/ , MIT και άλλα ιδρύματα) το πρώτο μέλημα του φοιτητικού συλλόγου είναι η κανονική διεξαγωγή των μαθημάτων και δευτερευόντως απαιτούν από τους καθηγητές να είναι παρόντες (μετά το πέρας των μαθημάτων) για συζητήσουν τα φλέγοντα θέματα με τους φοιτητές.

    Μακάρι να φτάσουμε και εμείς σε ένα τέτοιο επίπεδο κάποτε…. Αρκεί να κάνουμε μία αρχή και να λύσουμε τις αλυσίδες της «ντροπής» όπως αναφέρει και ο Γ. Παπασυρός σε ένα γνωστό τραγούδι («…Πρέπει να σπάσουμε τις αλυσίδες, δεν έχουμε καιρό γι' άλλες ελπίδες …»)

    ********* – Καθηγητής Τμήματος ΗΜ&ΤΥ"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απάντηση άλλου Συναδέλφου
    "Παρόλο που είναι αντίθετο στις πρακτικές μου αισθάνομαι την ανάγκη να απαντήσω στην παράκλησή σου για ενημέρωση και έκφραση γνώμης επί των διατάξεων του νέου νόμου, ιδιαίτερα μετά από τις πάμπολλες αντιφατικές απόψεις που ακούγονται ακόμα και από τις επίσημες αρχές των Πανεπιστημίων.

    Αρχικά αυτό το οποίο η συντριπτική πλειοψηφία διδασκόντων και διδασκομένων παραδέχεται είναι ότι η παρούσα κατάσταση των Πανεπιστημίων είναι απαράδεκτη και πρέπει να αλλάξει το ταχύτερο, άρα ήταν επιτακτική η ανάγκη για ριζοσπαστική νομοθετική ρύθμιση. Κατά τη γνώμη μου όμως, το πιο λυπηρό είναι ότι αυτή η κατάσταση υπάρχει λόγω της δομής των Πανεπιστημίων που δημιούργησαν οι πολιτικές παρεμβάσεις και όχι λόγω του ανθρώπινου δυναμικού τους και των υποδομών, που έχουν τις δυνατότητες δημιουργίας εξαιρετικών επιστημόνων όπως έχουν αποδείξει κατά το παρελθόν.

    Δυστυχώς υπάρχουν άπειρες ανακοινώσεις από συλλόγους φοιτητών και μελών ΔΕΠ κατά δήθεν διατάξεων του νόμου που υπονομεύουν βασικές λειτουργίες του Πανεπιστημίου. Έχω διαβάσει με προσοχή το νόμο και σε διαβεβαιώνω ότι στη πλειοψηφία τους αυτοί οι ισχυρισμοί είναι αβάσιμοι και μου θυμίζουν τις συνήθεις ανακοινώσεις που εκδίδονται όταν εκδηλώνεται οποιαδήποτε προσπάθεια βελτίωσης και αλλαγής της τρέχουσας κατάστασης (ανακοινώσεις για κάθε χρήση και με τα ίδια επιχειρήματα). Αυτή η νοοτροπία ευθύνεται, πάντα κατά τη γνώμη μου, σε μεγάλο βαθμό και για τη γενικότερη κατάσταση που σήμερα αντιμετωπίζουμε στην πατρίδα μας.

    Η πραγματικότητα για το νόμο είναι ότι προσπαθεί να αλλάξει καταστάσεις που ευθύνονται για τη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση των Πανεπιστημίων. Αν οι νέοι θεσμοί θα δώσουν τις αναμενόμενες λύσεις αυτό θα μπορούμε να το πούμε μετά από λίγα χρόνια από την εφαρμογή του νόμου. Κατά την άποψή μου κινούνται προς θετική κατεύθυνση, όμως η επιτυχία μιας διάταξης εξαρτάτε από τις νοοτροπίες και τους ανθρώπους. ‘Όλοι μας πρέπει να αναδείξουμε τον καλύτερο εαυτό μας βοηθώντας στην εφαρμογή του καινούργιου νόμου, ώστε αυτός να είναι η απαρχή μιας νέας λαμπρής εποχής για το Πανεπιστήμιο. Αυτό είναι καθοριστικό για το μέλλον της πατρίδας μας, αφού τα Πανεπιστήμια είναι ο μοχλός αλλαγής της κοινωνίας και η πατρίδα μας έχει απόλυτή ανάγκη από μια τέτοια αλλαγή. Αν κάτι είναι λάθος στο νόμο με τη βοήθεια όλων θα το αλλάξουμε, αρκεί να ομονοούμε και παραβλέποντας το προσωπικό να επιδιώξουμε το γενικότερο καλό, κάτι που τελευταία το έχουμε ξεχάσει."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. 20 Σεπτεμβρίου 2011

    Τα υπογράφοντα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών δηλώνουμε ότι:

    (α) είμαστε αντίθετοι με τις καταλήψεις, πρωτίστως διότι αυτές αποτελούν πράξη βίας. Συνέπειες των καταλήψεων είναι μεταξύ άλλων: 1) η μη διεξαγωγή εξετάσεων που δημιουργεί προβλήματα στους φοιτητές και στις οικογένειές τους, 2) η υπονόμευση των ακαδημαϊκών διαδικασιών της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς, 3) η αναστολή του ερευνητικού έργου των μεταπτυχιακών φοιτητών, των ερευνητών και των μελών ΔΕΠ.

    (β) οι ακαδημαϊκοί χώροι ανήκουν σε όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας. Το Πανεπιστήμιο πρέπει να είναι ανοικτό και μέσα σε αυτό να διατυπώνονται οι όποιοι προβληματισμοί μεταξύ των μελών του.

    Γεώργιος Αγγελόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής
    Κωνσταντίνος Βαγενάς, καθηγητής
    Ξενοφών Βερύκιος, καθηγητής
    Στυλιανή Κέννου, καθηγήτρια
    Δημήτριος Κονταρίδης, επίκουρος καθηγητής
    Μιχαήλ Κορνάρος, επίκουρος καθηγητής
    Κωνσταντίνος Κράβαρης, καθηγητής
    Πέτρος Κουτσούκος, καθηγητής
    Σπυρίδων Λαδάς, καθηγητής
    Βλάσης Μαυραντζάς, καθηγητής
    Σογομών Μπογοσιάν, καθηγητής
    Σπυρίδων Πανδής, καθηγητής
    Δημήτριος Παπαμαντέλλος, συνταξιούχος καθηγητής
    Χριστάκης Παρασκευά, επίκουρος καθηγητής
    Γεώργιος Στάικος, καθηγητής
    Ιωάννης Τσαμόπουλος, καθηγητής
    Κωνσταντίνος Τσιτσιλιάνης, καθηγητής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τα υπογράφοντα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος
    Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου
    Πατρών δηλώνουμε ότι:

    (α) Αντιτιθέμεθα στις καταλήψεις διότι:

    - Αυτές αποτελούν παράνομες πράξεις.
    - Η μη διεξαγωγή των εξετάσεων δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στους τελειόφοιτους φοιτητές, αποσυντονίζει και αποθαρρύνει τους νεώτερους και υπονομεύει την επόμενη ακαδημαϊκή
    χρονιά.

    (β) Θεωρούμε αυτονόητο ότι οι νόμοι που
    ψηφίζει η Βουλή εφαρμόζονται.

    Aναγνωστόπουλος Σταύρος, Καθηγητής
    Γιαννόπουλος Παναγιώτης, Αν. Καθηγητής
    Δήμας Αθανάσιος, Αν. Καθηγητής
    Δημητρακόπουλος Αλέξανδρος, Καθηγητής
    Καλέρης Βασίλειος, Καθηγητής
    Καράμπαλης Δημήτριος, Καθηγητής
    Μακρής Νικόλαος, Καθηγητής
    Μαναριώτης Ιωάννης, Λέκτορας
    Μπαζαίος Νικήτας, Αν. Καθηγητής
    Μπέσκος Δημήτριος, Καθηγητής
    Μπούσιας Ευστάθιος, Αν. Καθηγητής
    Μυλωνάκης Γεώργιος, Αν. Καθηγητής
    Παπανικολάου Αικατερίνη, Επικ.Καθηγήτρια
    Στεφανίδης Γεώργιος, Καθηγητής
    Τριανταφύλλου Αθανάσιος, Καθηγητής
    Τσώνης Στυλιανός, Αν. Καθηγητής
    Φαρδής Μιχαήλ, Καθηγητής
    Χορς Γεώργιος, Επικ. Καθηγητής
    Χρυσικόπουλος Κωνσταντίνος, Καθηγητής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σχετικό μήνυμα άλλου φοιτητή
    "Αξιότιμοι κ. Καθηγητές και Συνάδελφοι Φοιτητές,

    Με αφορμή το μήνυμα του συμφοιτητή μου ******* και όλα όσα συμβαίνουν τον τελευταίο μήνα στην ελληνική κοινωνία και το ελληνικό Πανεπιστήμιο ειδικότερα, θα ήθελα να παρακαλέσω τους καθηγητές και όλα τα μέλη ΔΕΠ, έστω και αυτήν την ύστατη ώρα, να παραβρεθούν στην επόμενη ΓΣ του τμήματος μας την Τρίτη 20/09/2011. Αυτή τους η παρουσία θα δείξει στους φοιτητές, κατά την άποψή μου πάντοτε, ότι πρώτον, δεν αποστασιοποιούνται σχετικά με τα πανεπιστημιακά ζητήματα που έχει θέσει ο νέος νόμος για την παιδεία. Δεύτερον, ότι κάνουν σωστά τη δουλειά τους και μεταφέρουν γνώση, διαμορφώνουν ιδέες και προβληματίζουν τη νεολαία αυτού του τόπου και τρίτον, ότι προσδοκούν τη συνεργασία με τους φοιτητές (εκτός παρατάξεων και κομματικών συμφερόντων ΦΥΣΙΚΑ) , διότι αν μη τι άλλο με αυτή τη συνεργασία θα μάθουν κάποιοι νέοι και μη φοιτητές, όπως και εγώ, για το τι λέει πραγματικά αυτός ο νόμος, τι είναι σωστό και τι λάθος. Αν περιμένουμε να μάθουμε τι λέει ο νέος νόμος από τις συνελεύσεις σωθήκαμε!

    Με εκτίμηση προς μέλη ΔΕΠ και φοιτητές,
    ******** *******

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Απάντηση άλλου Συναδέλφου
    "Αγαπητέ κ. *******,
    Η επιλογή ανάμεσα σε μια (κατ’ ελάχιστον) αναξιόπιστη και αναποτελεσματική κυβερνητική εξουσία, ένα κρατικά επιχορηγούμενο και πολλαπλώς διαπλεκόμενο κομματικό σύστημα και σε μια αντι-κοινωνική αντίδραση με έντονα χαρακτηριστικά αυτοάνοσου νοσήματος (καταλήψεις), δεν μπορεί παρά να είναι μόνο μία: με κανέναν.
    Ξεκινώντας από την παραπάνω θέση, λέω ότι μπορούμε να συζητήσουμε τα θέματα που αναφέρει το mail σας στα πλαίσια του Τμήματος αλλά απαραίτητη προϋπόθεση είναι μόνο μία: ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ. Όμως για ακόμη μια φορά, βρισκόμαστε μπροστά σε συνθήκες πλήρους κατάλυσης του ασύλου στην δήθεν προσπάθεια υπεράσπισης του.
    Το θέμα των καταλήψεων μας έχει ταλαιπωρήσει πολλά χρόνια και το έχουμε πολλαπλώς συζητήσει. Για να μην ξεχνάμε την σχετικά πρόσφατη ιστορία μας, σας στέλνω αποσπάσματα από σχετικό κείμενο που είχα στείλει το 2003, είχα επαναλάβει το 2007 και ελπίζω …… να μην το ξαναστείλω το 2015: Για άλλη μια φορά ζούμε την άσκηση ‘δημοκρατικής’ βίας στα πλαίσια του Τμήματος και του Πανεπιστημίου γενικότερα. Με απόφαση του συλλόγου των φοιτητών (να η ‘δημοκρατική’ νομιμοποίηση της αυθαιρεσίας!) υποχρεωνόμαστε να παύσουμε κάθε δραστηριότητα στον φυσικό εργασιακό μας χώρο γιατί μας απαγορεύεται η πρόσβαση σε αυτόν. ……... Οι φοιτητές θα μπορούσαν να απέχουν από τα μαθήματα τους, αλλά δεν μπορούν βιαιοπραγούν σε βάρος των υπολοίπων. Γιατί μήπως δεν αποτελεί άσκηση βίας, με την ευρύτερη έννοια του όρου, το κλείσιμο των προσβάσεων στο κτίριο με καδρόνια, το face control στην είσοδο και η επιλεκτική άδεια εισόδου; ……… Καλή η πορεία προς το Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι, καλά τα e-learning και η διεκδίκηση περισσότερου bandwidth στο Δίκτυο, αλλά ας μιλήσουμε κάποτε για τις θεμελιώδεις αρχές συμπεριφοράς και κατοχύρωσης της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας. Γιατί είναι προφανές ότι ένα Τμήμα που βρίσκεται σε συνθήκες υποχρεωτικής σιωπής όχι μόνο δεν προάγει την έννοια της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας αλλά συμμετέχει στον βιασμό της.
    Πρέπει όμως να αναγνωρίσω ότι έχει σημειωθεί κάποια πρόοδος: Τα καδρόνια έγιναν αλυσίδες και πρόσφατα …. ηλεκτροσυγκόλληση. Εύγε στο κίνημα, να ένα ακόμη βήμα στη σύγχρονη εποχή!
    Με δεδομένο ότι φοιτητές και καθηγητές είμαστε στην ίδια πλευρά του λόφου, ανεξάρτητα από τις επιμέρους απόψεις για τον νέο νόμο (τις οποίες μπορούμε και πρέπει να συζητήσουμε), το πρώτο και άμεσο ζητούμενο είναι ένα: ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ!

    Με εκτίμηση,
    *************

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Απάντηση άλλου Συναδέλφου
    "Θάνο,
    Δεν σε γνωρίζω προσωπικά αλλά αυτό δεν έχει καμμία σημασία διότι η απάντηση μου απευθύνεται όχι μόνο σε σένα αλλά
    και σε όλους τους φοιτητές του τμήματος μας.
    Από το 1994 που υπηρετώ στο τμήμα μας σαν καθηγητής μέχρι τώρα έχουν περάσει απο την Ελληνική βουλή νομοσχέδια σχετικά με την ανώτατη παιδεία της χώρας, και έχουν εκδοθεί υπουργικές αποφάσεις, προεδρικά διατάγματα κτλ.
    Ανεξάρτητα απο το αν μερικοί συμφωνούν ή διαφωνούν με κάποια απο αυτά το σημαντικό ερώτημα είναι κατά πόσο και σε ποιο βαθμό αυτά βοήθησαν στην βελτίωση του εκπαιδευτικού, ερευνητικού, διοικητικού έργου των πανεπιστημίων.
    Η δική μου θέση είναι ότι η συνεισφορά θετική ή αρνητική όλων αυτών νόμων και διατάξεων λίγο επηρέασε το εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο του τμήματος και γενικότερα του πανεπιστημίου μας. Και αυτή η διαπίστωση δεν πρέπει να εκπλήτει κανένα από εσάς. Είναι αναμενόμενη. Η πρόοδος ενός πανεπιστημιακού τμήματος, παρά το ότι εξαρτάται λίγο από το εκάστοτε νομικό
    καθεστώς λειτουργίας, εξαρτάται σε μέγιστο βαθμό απο το καθημερινό και συνεχές έργο των μελών του τμήματος (καθηγητών,
    προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών, τεχνικό και διοικητικό προσωπικό).
    Αν κοιτάξουμε γύρω μας στην Ελλάδα αλλά και σε όλες τις άλλες χώρες και ψάξουμε να βρούμε ποια είναι τα πανεπιστήμια (και τμήματα) που πρωτοπορούν θα διαπιστώσουμε ότι είναι αυτά που τα μέλη τους δουλεύουν παραγωγικά, δημιουργικά καθημερινά .... για την συνεχή βελτίωση του εκπαιδευτικού (διδακτικού) και ερευνητικού έργου τους. Σε διαφορετικές χώρες
    με διαφορετικά συστήματα διοίκησης υπάρχουν άριστα, πολύ καλά, καλά, μέτρια και άσχημα τμήματα.
    Αν κοιτάξουμε στο παρελθόν και κάνουμε την ερώτηση γιατί το δικό μας τμήμα έχει (αν έχει) διεθνή αναγνώριση η απάντηση είναι μία.
    Αυτό οφείλεται στις προσπάθειες καθηγητών και φοιτητών (προπτυχιακών και μεταπτυχιακών) που παρά τα όσα κωλύμματα που υπάρχουν στο χώρο μας κατάφεραν με επίπονες, καθημερινές και συνεχείς προσπάθειες να βοηθήσουν τους εαυτούς τους αλλά και τους γύρω τους να ξεπεράσουν τα κωλύμματα αυτά και να επικεντρωθούν στο ουσιαστικό εκπαιδευτικό, διδακτικό και ερευνητικό τους έργο.
    Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, είναι προφάνες γιατί πιστεύω ότι ο νέος νόμος για την τριτοβάθμια δεν θα επηρεάσει δραματικά
    την πρόοδο του πανεπιστημίου. Διαφωνώ με όσους με τυμπανοκρουσίες υποστηρίζουν οτι ο καινούργιος νόμος θα λύσει τα προβλήματα
    των Ελληνικών πανεπιστημίων όπως και διαφωνώ με αυτούς που καταστροφολογούν ότι ο καινούργιος νόμος θα καταστρέψει τα πανεπιστήμια. Αν ήταν τόσο απλά τα πράγματα όλες οι χώρες θα ψήφιζαν ένα τέλειο νόμο και θα είχαν αυτόματα τα ιδανικά πανεπιστήμια. Η βελτίωση των πανεπιστημίων (εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων) λίγο επηρεάζεται απο νόμους και διατάξεις. (συνέχεια...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. (...συνέχεια )
    Η βελτίωση εξαρτάται απο το αν οι καθηγητές και οι φοιτητές δουλεύουν επίμονα με σκοπό την εκπαιδευτική, διδακτική και ερευνητική αριστεία. Για αυτό απαιτείται η αρμονική και καθημερινή συνεργασία καθηγητών και φοιτητών είτε στα αμφιθέατρα διδασκαλίας, είτε στα εργαστήρια, είτε στα γραφεία των καθηγητών και υποψηφίων διδακτόρων είτε στο κυλικίο. Αν ο καινούργιος νόμος βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση (αυτο θα το δούμε φέτος και τα επομενα χρόνια) τότε ο νόμος στην πράξη θα αποδειχθεί ευεργετικός αν όχι τότε η όλη προσπάθεια είναι άσκοπη.
    Πιστεύω ότι φοιτητές και καθηγητές βρισκόμαστε στην ίδια βάρκα και έχουμε η πλειοψηφία τους ίδιους σκοπούς και στόχους.
    Ανεξάρτητα αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε για τις επιπτώσεις του καινούργιου νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση αυτό που προέχει είναι να συνεργαστούμε για το καλόν όλων μας και γενικότερα της Ελληνικής κοινωνίας. Απαραίτητη προυπόθεση είναι τα ανοικτά σε όλους δημόσια πανεπιστήμια και τμήματα. Κλειστά δημόσια πανεπιστήμια σημαίνει νεκρά δημόσια πανεπιστήμια, με ότι άλλες συνέπειες αυτό συνεπάγεται.
    Θάνο (και φοιτητές του τμήματος μας) ελπίζω να βοήθησα κατά τι στο προβληματισμό σας. Δεν αξιολόγησα εδάφιο προς εδάφιο το νέο νόμο για τους λόγους που ανέφερα αλλά προσπάθησα πολύ σύντομα να εξηγήσω την δική μου οπτική για την σημαντικότητα των επιπτώσεων του καινούργιου νόμου.
    Είναι στο χέρι μας, φοιτητών και καθηγητών, να βελτιωθούμε ή να χειροτερεύσουμε. Η απόφαση δική μας. Η βελτίωση απαιτεί καθημερινή και συνεχή προσπάθεια προς την θετική κατεύθυνση, η χειροτέρευση απαιτεί καθημερινή και συνεχή προσπάθεια προς την αρνητική κατεύθυνση ή δεν απαιτεί τίποτα, απλή παραίτηση απο την προσπάθεια.
    ****************"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Απάντηση άλλου Συναδέλφου
    "Θάνο,
    Προσπαθώντας κι' εγώ να βοηθήσω στο να καταλάβεις τη σημασία του νόμου για τα Πανεπιστήμια θα σου πω ότι συμφωνώ απόλυτα με τα όσα ο καθηγητής ***** σου έγραψε στο προηγούμενο (παραπάνω) email.
    Το Πανεπιστήμιο δεν γίνεται καλύτερο ή χειρότερο μονό με ένα νόμο. Είναι στο χέρι των Φοιτητών και των Καθηγητών να βελτιώσουν το Πανεπιστήμιο, και θεωρώ ότι όσο αυτό είναι ανοιχτό, δουλεύουμε μαζί και (έτσι νομίζω) συνεχώς το βελτιώνουμε.
    *********"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Απάντηση άλλου Συναδέλφου
    "Αγαπητέ φοιτητή,
    Δεν σας απευθύνομαι με το όνομά σας γιατί όσα γράφω δεν αφορούν αποκλειστικά εσάς προσωπικά (που ενδεχομένως να είστε ένας εξαίρετος, ευσυνείδητος και καλοπροαίτερος φοιτητής), αλλά στον μέσο φοιτητή του Τμήματος που ευθύνεται για τις 3 εβδομάδες κατάληψης εν μέσω εξεταστικής περιόδου. Επίσης, ζητώ εκ των προτέρων συγγνώμη αν σε κάποια σημεία το ύφος της απάντησής μου ξεπεράσει κάποια όρια. Δεν έχω την πρόθεση να προσβάλω κανέναν, αλλά είμαι ιδιαίτερα δυσαρεστημένος με αυτόν τον "μέσο φοιτητή" που κλείνει όποτε θέλει το Τμήμα και συμπεριφέρεται σα να του ανήκει το Σύμπαν κι όλοι του χρωστάνε.
    Από τη στιγμή που ο νόμος έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο και μπορεί να τον διαβάσει ο καθένας, δεν καταλαβαίνω γιατί να δίνει κανείς βάση σε "ποικίλες" και "συγκεχυμένες" πληροφορίες.
    Κάπως αργά δε μας θυμηθήκατε; Πρώτα κλείνετε το Τμήμα για 3 εβδομάδες και μετά θυμάστε να ρωτήσετε τη γνώμη των "πλέον κατάλληλων" και με "πολυετή πείρα" καθηγητών σας που "σέβεστε την κρίση τους" σε τέτοιο βαθμό ώστε να τους στερείτε τη στοιχειώδη ακαδημαϊκή ελευθερία να ανοίξουν την πόρτα του γραφείου τους; Μπορώ να ρωτήσω με ποιό δικαίωμα το κάνετε αυτό; Είστε προπτυχιακοί φοιτητές αλλά δεν κλείνετε μόνο χώρους φοιτητών. Κλείνετε και τα εργαστήρια και τα γραφεία των υπαλλήλων και των καθηγητών. Τί δικαιοδοσία έχετε εκεί; Ακόμα κι αν αποδεχτώ ως μέσο δράσης την κατάληψη, ο κάθε σύλλογος δεν μπορεί να αποφασίζει κατάληψη σε χώρους που δεν τον αφορούν. Θέλετε ως σύλλογος προπτυχιακών φοιτητών να κλείσετε τις αίθουσες διδασκαλίας; Με γειά σας. Θέλει ο σύλλογος μεταπτυχιακών φοιτητών να κλείσει τα εργαστήρια; Δικαίωμά τους, αφού εκεί κάνουν έρευνα. Αυτοί, όχι εσείς. Απόφαση για το κλείσιμο των γραφείων των υπαλλήλων αρμόδιος να πάρει είναι ο δικός τους σύλλογος και για το κλείσιμο του δικού μου γραφείου αφήστε να αποφασίσει ο σύλλογος των ΔΕΠ στον οποίο ανήκω. Τώρα μου κλείνετε το γραφείο με απόφαση ενός συλλόγου στον οποίο δεν ανήκω, και με μια γενική συνέλευση στην οποία δεν είχα ούτε δικαίωμα συμμετοχής ούτε δικαίωμα ψήφου. Για να αντιληφθείτε τί κάνετε, φανταστείτε ένα ωραίο πρωί ο σύλλογος των ΔΕΠ να αποφασίσει κατάληψη στη φοιτητική εστία και να βάλει αλυσίδες στις πόρτες των δωματίων των φοιτητών. Ευτυχώς τα μέλη ΔΕΠ δεν είναι τόσο παράλογα. Λυπάμαι όμως που οι φοιτητές είναι.
    "> Ορμώμενος, λοιπόν, από τα τελευταία e-mail καθηγητών που έχουμε όλοι λάβει, βλέπω ότι οι δίοδοι επικοινωνίας δασκάλων και φοιτητών δεν είναι κομμένες,"

    Ενδιαφέρουσα διαπίστωση! Μου επιτρέπετε ένα παράδειγμα;
    Στη Γενική Συνέλευση των μελών ΔΕΠ στις 7/9/11, την ώρα που συνάδελφοι καθηγητές έκαναν τις τοποθετήσεις τους (δηλαδή σαφώς ΠΡΙΝ την ψηφοφορία) ήρθε ένας εκπρόσωπος των φοιτητών και ζήτησε να μιλήσει. Του δόθηκε χρόνος και μίλησε, χωρίς να έχει εγγραφεί στον κατάλογο των ομιλητών, και όλοι οι καθηγητές τον ακούσαμε, χωρίς κανείς να φέρει την παραμικρή αντίρρηση, ούτε καν από τους εγγεγραμμένους ομιλητές που περίμεναν τη σειρά τους. (συνέχεια ...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. (...συνέχεια)
    Αντίστοιχη περίπτωση σε Γενική Συνέλευση φοιτητών: ήρθε ο Πρόεδρος του Τμήματος και ζήτησε να μιλήσει αλλά δεν είχε την ίδια ανταπόκριση. Αυτά σχετικά με τις διόδους επικοινωνίας (και την κατεύθυνση προς την οποία άγουν).
    Στα ζητήματα που αφορούν τους προπτυχιακούς φοιτητές κατά τη γνώμη μου ο νόμος συνοψίζεται στο εξής: Κάποτε η Πολιτεία είχε δώσει στους φοιτητές ακαδημαϊκά προνόμια, διευκολύνσεις και εξουσία θεωρώντας τους ώριμους να τα διαχειριστούν προς το κοινωνικό όφελος. Όταν διαπίστωσε συστηματική κατάχρηση και ακρότητες αναθεώρησε τις πεποιθήσεις της σχετικά με το βαθμό ωριμότητας του μέσου φοιτητή και τα πήρε όλα πίσω. Προσωπικά δεν εξεπλάγην. Ήταν θέμα χρόνου να γίνει.
    Οι νόμοι συζητούνται στο κοινοβούλιο από ανθρώπους εξουσιοδοτημένους (δηλ. εκλεγμένους) και αδρά αμοιβόμενους για να κάνουν ακριβώς αυτήν τη δουλειά.
    Όλα τα σημαντικά επιχειρήματα υπέρ ή κατά του νόμου θεωρώ ότι αναπτύχθηκαν ήδη εκεί. Αν αρχίσουμε έναν δικό μας κύκλο επιχειρηματολογίας, μόνο το χρόνο μας θα χάσουμε. Ο νόμος ψηφίστηκε και πλέον εφαρμόζεται.
    Τώρα για το αν οφείλουμε να εφαρμόζουμε τους νόμους της Πολιτείας (έστω κι αν μας φαίνονται άδικοι ή θίγουν τα συμφέροντά μας), την απάντηση την έδωσε εδώ και αιώνες ο Σωκράτης. Καινοτόμες απόψεις περί επιλεκτικής εφαρμογής των νόμων και κατάργησής τους στα πεζοδρόμια δε νομίζω ότι αποτελούν παραινέσεις ανδρών σοφότερων, εντιμότερων ή επιφανέστερων από εκείνον.
    "> Ελπίζω οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, από εσάς να αφιερώσουν μισή ώρα από το χρόνο τους ώστε να βοηθήσουν με την καθοδήγησή τους εμάς, τους φοιτητές σας."

    Σοβαρά ζητάτε "καθοδήγηση" από εμάς τους ταπεινούς καθηγητές; Εδώ βγήκαν ολόκληροι Πρυτάνεις από όλα τα Πανεπιστήμια της χώρας και είπαν ξεκάθαρα ότι θέλουν ΑΝΟΙΚΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ, κι εσείς τους αγνοήσατε και κάνατε ακριβώς το αντίθετο. Ειλικρινά, δεν αντιλαμβάνομαι πώς εννοείτε την "καθοδήγηση". Αλλά και πάλι, δε νομίζω να βρείτε πολλούς καθηγητές πρόθυμους να σας "καθοδηγήσουν" ή να σας επιβάλουν τις απόψεις τους. Είναι βλέπετε ζήτημα αρχής. Αντίθετα, θα βρείτε πρόθυμους καθοδηγητές στα διάφορα "συντονιστικά", στα "τραπεζάκια" και στις κομματικές οργανώσεις. Μέχρι τώρα ακούγατε αυτούς και τα πήγατε περίφημα. Γιατί να αλλάξετε τώρα; Υπό την καθοδήγησή τους τόσα χρόνια χωριστήκατε σε στρατόπεδα, αλληλοβριστήκατε, αλληλομισηθήκατε, κάποιες φορές πιαστήκατε στα χέρια και (κ)οπαδοποιηθήκατε σε βαθμό αβουλίας. Επιδοθήκατε σε βανδαλισμούς, διαλύσατε γενικές συνελεύσεις τμημάτων, διοικητικά συμβούλια, συνεδριάσεις συγκλήτου. Kαταλάβατε (κλειδώσατε) δημόσια κτίρια, απαγορέψατε σε συμφοιτητές σας να συμμετέχουν σε μαθήματα και εργαστήρια κι απογοητεύσατε τους καλύτερους από αυτούς σε βαθμό που να αναζητήσουν καλύτερες σπουδές στο εξωτερικό. Παρεμποδίσατε συστηματικά το διδακτικό, το ερευνητικό και το διοικητικό έργο του Τμήματος. Βοηθήσατε το Ελληνικό Πανεπιστήμιο να φτάσει στο επίπεδο που όλοι σήμερα θαυμάζουμε. Γι' αυτό σας λέω, τα πήγατε περίφημα. Γιατί να αλλάξετε καθοδηγητές;
    Με εκτίμηση,
    και για άλλη μια φορά με τη διευκρίνιση πως τα παραπάνω δεν απευθύνονται προσωπικά σε εσάς
    (που στο κάτω-κάτω είστε ο μόνος που πήρατε επωνύμως και δημοσίως την πρωτοβουλία να ρωτήσετε και τη γνώμη των καθηγητών σας, έστω κι εκ των υστέρων),
    ************"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Απάντηση άλλου Συναδέλφου
    "Αγαπητέ κ. ******,

    Το θέμα που αναφέρετε στο μήνυμα σας είναι προφανώς πολύ σοβαρό.
    Σας επαναλαμβάνω την πάγια θέση μου: Όλα τα θέματα (σοβαρά και μη(;)) ενδιαφέροντος της ακαδημαϊκής κοινότητας του Τμήματος μπορούν (και πρέπει) να συζητούνται μόνο εφ’ όσον το Τμήμα είναι ΑΝΟΙΧΤΟ.
    *************, Καθηγητής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Απάντηση άλλου Συναδέλφου
    "Με αφορμή το μήνυμα του κ. *****, στο πλαίσιο της έμμεσης επικοινωνίας, θέλω και εγώ να συνεισφέρω τα κάτωθι:
    Πιστεύω ότι πρέπει πάντα να υπάρχουν δίαυλοι επικοινωνίας ανάμεσα σε όλες τις ομάδες του Πανεπιστημίου μας. Είμαι ριζικά αντίθετος στην φίμωση των απόψεων που μπορούν να εκφραστούν από οποιοδήποτε μέλος της ακαδημαϊκής κοινότητας. Στην παρούσα φάση όμως με το Τμήμα μας υπό κατάληψη δεν είναι εφικτή αυτή η γόνιμη ανταλλαγή απόψεων και υπάρχει σχετική παραπληροφόρηση αναφορικά με τα θετικά και αρνητικά στοιχεία του Νόμου.
    Συνοπτικά, πιστεύω ότι ο Νόμος 4009/2011 θέτει το Ελληνικό Πανεπιστήμιο σε μία τροχιά που συμβαδίζει με τον τρόπο διοίκησης των περισσότερων Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων (δείτε το σχετικό link
    http://www.eua.be/typo3conf/ext/bzb_securelink/pushFile.php?cuid=2230&file=fileadmin/user_upload/files/Publications/University_Autonomy_in_Europe.pdf ) ενώ είναι σχεδόν ταυτόσημος με τον τρόπο διοίκησης των Αμερικανικών Πανεπιστημίων (δείτε τα links για τα δύο από τα μεγαλύτερα πολιτειακά συστήματα πανεπιστημίων http://www.universityofcalifornia.edu/regents/bylaws/bylaws.html , http://www.suny.edu/facultysenate/govhandbk08.cfm ).
    Είναι προφανές ότι μπορούμε να διδαχθούμε από άλλα εκπαιδευτικά συστήματα, να υιοθετήσουμε καλές πρακτικές και να απορρίψουμε τις λανθασμένες, που θα αναμορφώσουν το Ελληνικό Σύστημα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αρκεί να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε. Δυστυχώς όσο παραμένουμε υπό κατάληψη, ο στόχος αυτός δεν πετυχαίνεται (ίσως και εσκεμμένα). Ενδεικτικά αναφέρω ότι στις σπάνιες περιπτώσεις όπου γίνεται κατάληψη σε πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού (π.χ. Cambridge, http://www.tcs.cam.ac.uk/issue/news/occupation-at-the-university-of-cambridge/ , MIT και άλλα ιδρύματα) το πρώτο μέλημα του φοιτητικού συλλόγου είναι η κανονική διεξαγωγή των μαθημάτων και δευτερευόντως απαιτούν από τους καθηγητές να είναι παρόντες (μετά το πέρας των μαθημάτων) για συζητήσουν τα φλέγοντα θέματα με τους φοιτητές.
    Μακάρι να φτάσουμε και εμείς σε ένα τέτοιο επίπεδο κάποτε…. Αρκεί να κάνουμε μία αρχή και να λύσουμε τις αλυσίδες της «ντροπής» όπως αναφέρει και ο Γ. Παπασυρός σε ένα γνωστό τραγούδι («…Πρέπει να σπάσουμε τις αλυσίδες, δεν έχουμε καιρό γι' άλλες ελπίδες …»)
    *************– Καθηγητής Τμήματος ΗΜ&ΤΥ"

    ΑπάντησηΔιαγραφή