Αγαπητέ Αντώνη,
Σε ευχαριστώ για την
απάντηση την οποία θα προσπαθήσω να αξιοποιήσω ως μια αρχή ενός ειλικρινούς
διαλόγου με τους φοιτητές μας για την βελτίωση της κατάστασης στο Τμήμα.
Ένα πράγμα έχω μάθει τόσα
χρόνια. Αν τεκμηριώνεις πλήρως το αίτημα σου με πλήρη αναφορά στους σχετικούς
Νόμους δεν πρόκειται να πάρεις καμία απάντηση αλλά ούτε και η άλλη πλευρά θα
κάνει τις ενέργειες που ο σχετικός Νόμος ορίζει, αν αυτό είναι αντίθετο με τα
συμφέροντα της. Αν έχεις κάνει λάθος στο άρθρο του Νόμου θα πάρεις απάντηση
περί αυτού. Μπορώ να αναφέρω πολλά παραδείγματα τα οποία και έχω δημοσιοποιήσει
στο Blog μου Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο. Αποτελούν
χαρακτηριστικά παραδείγματα “καθηγητικής
αυθαιρεσίας” και “φοιτητικής βίας”.
Στο τέλος αυτού του μηνύματος αναφέρω παραδείγματα και από τις δύο κατηγορίες.
Αντώνη, ξέρεις πολύ καλά
ότι αν ένας λέβητας δεν διαθέτει σύστημα προστασίας από την πίεση και η
πίεση αυξηθεί το αποτέλεσμα είναι καταστροφικό για το σύστημα. Στον δικό μας “Λέβητα” βλέπω τρεις (3) δικλείδες ασφαλείας. Την πρώτη την ονομάζουν ΕΜΑΤ (Εισαγγελέας-ΜΑΤ), την δεύτερη κάποιοι την ονομάζουν “υποχώρηση – πληγωμένη αξιοπρέπεια” (ΥΠΑ), κάποιοι άλλοι, ανάκληση του ορίου δήλωσης (στη συνέχεια αποδέχομαι τον όρο της πλειοψηφίας). Η τρίτη (ΦΠΑΡ) είναι εκτός ορίων ελέγχου του χειριστή του συστήματος, μπορεί και να έχει “κολλήσει”.
πίεση αυξηθεί το αποτέλεσμα είναι καταστροφικό για το σύστημα. Στον δικό μας “Λέβητα” βλέπω τρεις (3) δικλείδες ασφαλείας. Την πρώτη την ονομάζουν ΕΜΑΤ (Εισαγγελέας-ΜΑΤ), την δεύτερη κάποιοι την ονομάζουν “υποχώρηση – πληγωμένη αξιοπρέπεια” (ΥΠΑ), κάποιοι άλλοι, ανάκληση του ορίου δήλωσης (στη συνέχεια αποδέχομαι τον όρο της πλειοψηφίας). Η τρίτη (ΦΠΑΡ) είναι εκτός ορίων ελέγχου του χειριστή του συστήματος, μπορεί και να έχει “κολλήσει”.
Αν ο χειριστής βλέπει την
πίεση να αυξάνει και καμιά βαλβίδα να μην ενεργοποιείται από μόνη της έχει την
αποκλειστική ευθύνη να επιλέξει μια και να την ενεργοποιήσει, ακόμη και βίαια. Αν δεν το κάνει η ευθύνη της καταστροφής
του συστήματος είναι δική του και όχι της βαλβίδας ΦΠΑΡ.
Αν ένας ατμοηλεκτρικός
σταθμός δεν έχει σύστημα πυροπροστασίας ή αυτό δεν ενεργοποιηθεί και ο
χειριστής απλά παρακολουθεί την φωτιά να εξελίσεται, ο σταθμός θα καεί. Θα μου
πεις. Είναι δυνατόν να καεί ένας Ατμοηλεκτρικός Σταθμός; Είναι δυνατόν να καεί
ένα Τμήμα Πολυτεχνικής; Στην Ελλάδα ΝΑΙ, (εδώ)
και εδώ στην Πάτρα.
Στο λογισμικό, εμείς
χρησιμοποιούμε τον όρο exception
Handling για
να αναφερθούμε στον μηχανισμό του συστήματος που διαχειρίζεται τις εξαιρετικές
περιπτώσεις. Σε μια παρουσίαση
μου σε συνάντηση καθηγητών, 6 χρόνια πριν, αναφέρθηκα στον μηχανισμού χειρισμού
εξαιρέσεων του Πανεπιστημίου με παραδείγματα από το Τμήμα μας. Το συμπέρασμα
τότε; Δυστυχώς δεν διαθέτουμε μηχανισμό χειρισμού εξαιρετικών περιπτώσεων. Ακόμη
δε προσπαθώ να δώσω απάντηση πως σε μια τέτοια παρουσίαση (εδώ) που έκανα στους εξωτερικούς αξιολογητές
του Τμήματος (αφού μετά από πολύ αγώνα κατάφερα να μου διαθέσουν 7 λεπτά) δεν δέχθηκα
ούτε μια ερώτηση.
Υπάρχουν δυο αιτίες που
μπορεί να οδηγήσουν σε αύξηση την πίεση στο Λέβητα. Η μία είναι η “καθηγητική
αυθαιρεσία” και η άλλη η “φοιτητική βία”. Ανάλογα με την αιτία ο χειριστής, που
έχει και την ευθύνη λειτουργίας τους συστήματος, θα πρέπει να ενεργοποιήσει μια
από τις δύο πρώτες βαλβίδες, δηλ. την ΕΜΑΤ ή την ΥΠΑ. Αν ρισκάρει περιμένοντας
την τρίτη, την ΦΠΑΡ, να ενεργοποιηθεί, παίρνει και την ευθύνη της έκρηξης και
καταστροφής του λέβητα καθώς η βαλβίδα αυτή μπορεί να έχει κολλήσει. Και η
καταστροφή θα παρασύρει και τα “αφεντικά” και τους “εργάτες”.
Δεν είμαι χειριστής. Μου
ζητήθηκε η γνώμη μου και με τα δεδομένα και την εκτίμηση που έχω για την
συγκεκριμένη περίπτωση δεν μπορώ με το χέρι στην καρδιά και με ήσυχη τη
συνείδηση να συστήσω στον χειριστή να ενεργοποιήσει την βαλβίδα ΕΜΑΤ. Και
επειδή εκτίμησα (παρέθεσα τα επιχειρήματα μου) ότι η βαλβίδα ΦΠΑΡ έχει πολλές
πιθανότητες να μην ενεργοποιηθεί και επιπλέον δεν μπορώ να πάρω το ρίσκο της
πιθανής καταστροφής του συστήματος, πρότεινα από την πρώτη στιγμή ενεργοποίηση
της βαλβίδας ΥΠΑ. Την τελική απόφαση όμως
σε κάθε περίπτωση αλλά και την ευθύνη για την επιλογή της βαλβίδας την έχει ο
Χειριστής. Αν αυτός εκτιμά με τα επιχειρήματα που παρουσιάζει (και δεν έχω
λόγο να του αλλάξω την γνώμη του) πως η αιτία οδηγεί στην επιλογή της
ενεργοποίησης της ΕΜΑΤ βαλβίδας, έχει
την υποχρέωση να το κάνει. Σε αυτόν
ανέθεσαν την ευθύνη της διασφάλισης της
λειτουργίας του συστήματος. Αν πάλι αμφιβάλει, ας ενεργοποιήσει την ΥΠΑ.
Δεν του αναγνωρίζω όμως το δικαίωμα να ρισκάρει την ασφάλεια του συστήματος για
6 βδομάδες με την ελπίδα πως η βαλβίδα ΦΠΑΡ θα ενεργοποιηθεί πριν την έκρηξη
και καταστροφή.
Δεν ανέχομαι και αντιδρώ
στην “φοιτητική βία” αλλά πολύ περισσότερο δεν ανέχομαι και αντιδρώ ακόμη
παραπάνω στην “καθηγητική αυθαιρεσία”. Και έχω το θάρρος, και το έχω κάνει για
πολλά χρόνια τώρα, να δημοσιοποιώ την αντίδραση μου αυτή και για τις δύο
περιπτώσεις και να αναλαμβάνω και το κόστος.
Αν θέλουμε εξορθολογισμό
του ΠΣ, πρώτα πρέπει να δώσουμε την μάχη στο εσωτερικό μας. Και αν την
κερδίσουμε θα μπορούμε να πείσουμε πιο εύκολα τους φοιτητές μας για θέματα όπως
τα όρια στις δήλωσης.
Και επειδή ο Λέβητας μας δεν έχει μηχανισμούς
προστασίας από την “καθηγητική αυθαιρεσία” και την “φοιτητική βία” ή θα πρέπει
να θεσπίσουμε τέτοιους μηχανισμούς στα πλαίσια ενός ειλικρινούς διαλόγου και
μιας συμφωνίας κυρίων μεταξύ δασκάλων-μαθητών ή θα συνεχίσουμε να ζούμε
φαινόμενα φοιτητικής βίας, που θα αιτιολογούνται ως συνέπεια της καθηγητικής
αυθαιρεσίας, και από την άλλη φαινόμενα καθηγητικής αυθαιρεσίας που θα
αιτιολογούνται ως συνέπεια της φοιτητικής βίας, με πολύ πιθανή την
υπολειτουργία, αλλά ακόμη και την καταστροφή του συστήματος.
Κλεάνθης Θραμπουλίδης
A.
Παραδείγματα
“καθηγητικής
αυθαιρεσίας”
Καταγραφή εργαστηριακού έργου
Προς
Αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων (Κοιν.
Υπουργό
Παιδείας)
Διάσπαση
ακροατηρίων
Τον Οκτώβρη του 2008 σε έγγραφο μου
προς τον Πρόεδρο αναφερόμουν στην Ποιότητα εκπαιδευτικής διαδικασίας και πιο
συγκεκριμένα στην διάσπαση ακροατηρίων. Ακόμη και σήμερα δεν έχουμε εφαρμόσει
την σχετική διάταξη.
Συγγράμματα (Συγγράμματα-Μύθοι
και Πραγματικότητα)
(…)
επισημαίνοντας σας ότι δεν έλαβα καμία απάντηση μέχρι σήμερα από τον Τομέα ή το
Τμήμα για το εν
λόγω έγγραφο. (…)παρακαλώ για τις δικές σας ενέργειες (…)
12 May 2008 Περί
εφαρμογής της νομοθετικής διάταξης για την δωρεά διανομή συγγραμμάτων για το
Ακ. Έτος 2008-2009 Ανοικτή
επιστολή προς τον κ. Πρύτανη
(…)παρακαλώ για τις δικές σας ενέργειες (…)
9 Mar 2011 Συγγράμματα - Ετσι για την Ιστορία και για να
αποτιμάμε την αποτελεσματικότητα της ΓΣ και οχι μόνο εδώ
Διαύγεια,
Προσωπικά Δεδομένα, Διάλογος στο Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο και η χρεοκοπία
θεσμών και αξιών εδώ
B. Παραδείγματα “φοιτητικής
βίας” (και “καθηγητικής αυθαιρεσίας”) εδώ
Το κείμενο αυτό γράφτηκε με αφορμή την απάντηση συναδέλφου στο μήνυμα που έστειλα στον Πρόεδρο του Τμήματος να ανακαλέσει το μέτρο του ορίου δήλωσης για να ανοίξει άμεσα το Τμήμα μετά από 6 βδομάδες κατάληψης. Απευθύνεται στους φοιτητές του Τμήματος και τους συναδέλφους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφή