Παρασκευή 29 Μαΐου 2020

“Καπρίτσια” … και μηνύματα προς τους φοιτητές μας και την κοινωνία

Στο Πανεπιστήμιο το δύσκολο είναι να μπεις … αν μπεις θα βγεις. Αυτό πιστεύει η Ελληνική κοινωνία εδώ και πολλά χρόνια … και ίσως δεν έχει άδικο.

Το επιβεβαιώνει πανηγυρικά η πρόσφατη απόφαση της Διοίκησης του Πανεπιστημίου Πατρών να επιβάλει την εξ’ αποστάσεως εξέταση απαγορεύοντας σε Τμήματα και καθηγητές να κάνουν κανονικές δια ζώσης εξετάσεις στα μαθήματα τους για να διασφαλίσουν την αξιοπιστία της εξεταστικής διαδικασίας. Και αυτό χωρίς η ίδια να περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο θα διασφαλιστεί το αδιάβλητο της εξ αποστάσεως εξεταστικής διαδικασίας.

Ενδεικτικός του κλίματος, κατά τη διαδικασία λήψης της απόφασης αυτής της Διοίκησης, είναι η παρέμβαση μέλους της Συγκλήτου που χαρακτήρισε "καπρίτσια" τις απόψεις των συναδέλφων του που ήθελαν δια ζώσης εξέταση για τα μαθήματα τους καθώς η φύση αυτών το επιβάλει.

Με την ενέργεια του αυτή ο εν λόγω “Πανεπιστημιακός δάσκαλος” επιβεβαίωσε με τον καλύτερο τρόπο αυτό που η Ελληνική κοινωνία πιστεύει για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο. Μπορείς να πάρεις πτυχίο Γιατρού, Μηχανικού, κλπ. με εξ αποστάσεως αμφιβόλου αξιοπιστίας εξέταση με ότι αυτό
σημαίνει για την κοινωνία. Δεν μπορείς όμως να μπεις στο Πανεπιστήμιο με εξ αποστάσεως εξέταση. 

Και είμαι σίγουρος πως ο εν λόγω Πανεπιστημιακός δεν θα τολμούσε να χαρακτηρίσει “καπρίτσιο” την απαίτηση η οποία τελικά οδήγησε και σε αντίστοιχη απόφαση για διεξαγωγή των Πανελλαδικών εξετάσεων. Ούτε θα τολμούσε να προβεί στον χαρακτηρισμό αυτό κατά τη διαδικασία λήψης της ανάλογης απόφασης στο ΕΚΠΑ (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ), το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Πανεπιστήμιο Κρήτης, ενδεικτικά αναφέρω αυτά που γνωρίζω, τα οποία αποφάσισαν πως στηρίζουν τις δια ζώσης εξετάσεις.

Βέβαια θα μου πείτε δεν είναι τυχαίο που το Πανεπιστήμιο Κρήτης “έκοψε τον βήχα” του “εκλεκτού της καρδιάς μας Υπουργού” στην πρόταση του για συγχώνευση με το ΤΕΙ.

Αγαπητέ Μιχάλη, η ενότητα του ΠΠ την οποία κόπτεσαι πως υπερασπίζεσαι διερράγη μερικούς μήνες πριν. Όπως διερράγη και η ενότητα του Τμήματος ΗΜ&ΤΥ με την εκλογή που τελικά ακυρώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας (εδώ). Και στις δύο περιπτώσεις δεν σε άκουσα να την υπερασπίζεσαι εκτός και αν για εσένα ενότητα σημαίνει αποδοχή και υπεράσπιση των όποιων θέσεων μιας Διοίκησης, θέσεων για τις οποίες δεν έχει τεκμηρίωση ούτε μπαίνει στον κόπο να υπερασπιστεί με επιχειρήματα.

Κλεάνθης Θραμπουλίδης

13 σχόλια:

  1. Αγαπητέ συνάδελφε,

    δεν με απασχολεί τόσο αν λήφθηκε ή όχι μια σωστή απόφαση, αν υπάρχουν ή οχι οι προϋποθέσεις για εξετάσεις με φυσική παρουσία ή εξ αποστάσεως, αλλά το γεγονός ότι αμφισβητείται η αποκλειστική αρμοδιότητα της Συγκλήτου ή άλλως επιχειρείται κατάργηση της, μέσω καταφυγής Τμημάτων σε νομιμοφανείς προφάσεις με σκοπό να διασπάσουν την επιθυμητή ενότητα και ισότητα στην αντιμετώπιση των φοιτητών ως εξεταζομένων.

    Υπερασπίζομαι όμως την ψήφο μου στο Σώμα καθώς και το νόημα να είναι κανείς μέλος του.

    Εχω επίσης εμπιστοσύνη στην ικανότητά μας να εξετάζουμε τους φοιτητές με καινοτόμους τρόπους ακόμα και υπό τον καταναγκασμό της βραχύχρονης προετοιμασίας μας προς τούτο.

    Το "κατά το δυνατόν" στο κείμενο της απόφασης της Συγκλήτου δεν αποτελεί ομολογία αδυναμίας επίβλεψης, ούτε φυσικά "έκπτωση" της αξιοπιστίας των εξετάσεων, αλλά αντίθετα κανονιστική προτροπή για επιλογή όσο το δυνατόν καλύτερων μέσων διεξαγωγής εξ αποστάσεως εξετάσεων. Ουδέποτε είχαμε εγγύηση του αδιαβλήτου σε εξετάσεις με φυσική παρουσία, παρόλο το πλήθος των επιτηρητών. Ολοι όμως γνωρίζουμε πόσο τυποποιημένα και στερεότυπα θέματα διευκολύνουν τα δύο παραδοσιακά κακά των εξετάσεων, την αποστήθιση και την αντιγραφή.

    Η Σύγκλητος συζήτησε εξαιρετικά διεξοδικά και πάνω από τρεις ώρες αποκλειστικά το θέμα της σκοπιμότητας διεξαγωγής εξετάσεων με ή χωρίς φυσική παρουσία. Βαρύνουσα σημασία στην απόφασή της είχε το σκεπτικό ότι

    1. Χιλιάδες φοιτητές θα έπρεπε να μετακινηθούν στην Πάτρα από τον τόπο διαμονής τους

    2. Δεν υπάρχει δυνατότητα απολύμανσης των αιθουσών μετά τη λήξη του ωραρίου εργασίας του προσωπικού καθαρισμού (13.00 μμ)

    3. Δεν θα συμμετέχουν φοιτητές ΠΜΣ και υποψ. διδάκτορες στη διαδικασία επιτήρησης

    4. Δεν μπορεί ο Καθηγητής να επιτηρεί τις εξετάσεις μεγάλων ακροατηρίων όταν αυτές διαρκούν όλη την ημέρα λόγω κάλυψης των ΑΘ μόνο κατά το 1/4

    5. Δεν μπορούν οι φοιτητές να εξετασθούν επαρκώς γραπτά σε 60 λεπτά , ενώ κανονικά οι εξετάσεις διαρκούν 2-3 ώρες.

    Το να μην λαμβάνουμε υπόψη όλους αυτούς τους περιορισμούς και να δημιουργούμε την εντύπωση ότι οι εξετάσεις με φυσική παρουσία είναι το μόνο αδιάβλητο και δυνατό σύστημα διεξαγωγής τους, είναι επομένως εσφαλμένο.

    Συμπερασματικά για πολύ σοβαρούς θεσμικούς, οργανωτικούς και πρακτικούς λόγους πρέπει να γίνει σεβαστή η απόφαση της Συγκλήτου, η οποία ελήφθη μετά από διεξοδικότατη βάσανο ζητήματος.

    Η ανάγκη ας μας κάνει για μια ακόμα φορά εφευρετικούς.

    ΜΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν μπορώ να υποθέσω πως η εμπιστοσύνη σας "στην ικανότητά μας να εξετάζουμε τους φοιτητές με καινοτόμους τρόπους ακόμα και υπό τον καταναγκασμό της βραχύχρονης προετοιμασίας μας προς τούτο" βασίζεται σε προσωπική σας γνώση των σχετικών θεμάτων καθώς το αντικείμενο σας (Φιλοσοφία του Δικαίου, Εφαρμοσμένη Ηθική, Πρακτική Φιλοσοφία) δεν μου το επιτρέπει, ούτε μπορώ να δω ποια είναι τα επιχειρήματα που υιοθετήσατε από τους ειδικούς προς υπεράσπιση της εκτίμησης σας αυτής.
      Οσο για τα 5 επιχειρήματα σας, αν και θα μπορούσα να τα σχολιάσω ένα προς ένα αρκούμε στο να σας δηλώσω πως αυτά όλα ισχύουν και για το ΕΚΠΑ και για το ΕΜΠ και για το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Απλά σας πληροφορώ ότι οι φοιτητές μας είναι στην Πάτρα για να εκτελέσουν τα εργαστήρια τους.

      Διαγραφή
  2. Επίσης επειδή με εγκαλείτε και για το αν πήρα ή όχι θέση για τη διαδικασία εκλογής στο Τμήμα σας, δεν είδα εσείς να εξανίστασθε όταν έγινε πρόσφατα εκλογή στο Τμήμα μας, για την οποία διατηρώ σοβαρές επιφυλάξεις για την ορθότητά της. Απλά δεν γνωρίζουμε τι συμβαίνει σε άλλα Τμήματα, ώστε να πάρουμε θέση. Ειναι γραμμένη στα Πρακτικά η θέση μου, ότι στο Πανεπιστήμιο πάσχουμε από ελευθαιρεσία, δηλ. την καταχρηστική αυθαιρεσία κατά την άσκηση διακριτικής ευχέρειας της ακαδημαικής μας ελευθερίας.
    Τέλος, όλα όσα καυστικά αναφέρετε κατά τα άλλα, ασφαλώς τα έχετε πληροφορηθεί όχι από έναν αντικειμενικό παρατηρητή, αλλά από συναδέλφους που έκαναν παντιέρα μια απλή συντομογραφία, που ήθελε να υποδηλώσει ότι θα έπρεπε να δούμε πώς θα βρούμε τρόπους να ολοκληρώσουμε το ακαδημαικό έργο όπως εξελιχθηκε, καλώς ή κακώς, με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα, και όχι να νομίζουμε ότι ακόμα και με τον κουτσουρεμένο παραδοσιακό τρόπο εξέτασης θα σώσουμε την ποιότητα των σπουδών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επειδή ανήκω σε αυτούς που έχουν γνώση των δυνατοτήτων διασφάλισης της αξιοπιστίας της εξ αποστάσεως εξέτασης και η γνώση αυτή δεν μου επιτρέπει να θεωρήσω πως η εξέταση αυτή διασφαλίζει ούτε εκείνα τα ελάχιστα στοιχειώδη που εσείς αποκαλείτε «κουτσουρεμένο παραδοσιακό τρόπο εξέτασης» έχοντας ίσως στο μυαλό σας τον δικό σας παραδοσιακό τρόπο εξέτασης , υποθέτω μου επιτρέπετε να έχω την δική μου άποψη για το θέμα και να την εφαρμόσω στα μαθήματα μου. Μια δυνατότητα που μου την παρέχει η Πολιτεία και την έχουν όλοι οι συνάδελφοι μου σε ΕΚΠΑ, ΕΜΠ και Πανεπιστήμιο Κρήτης, εξ όσων γνωρίζω.
      Οσο για την δική σας εκλογή δεν είδα, και αν μου διαφεύγει παρακαλώ διορθώστε με, κάποια δημόσια παρέμβαση σας στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΒΗΜΑ με την οποία να ενημέρωνετε την Πανεπιστημιακή κοινότητα για Αντιακαδημασικές πρακτικές. Και επειδή πιστεύω πως αυτού του είδους οι Αντιακαδημαικές πρακτικές πρέπει να βγαίνουν από τα στενά όρια του Τμήματος για την διασφάλιση του κύρους του Πανεπιστημίου προχώρησα στην δημοσιοποίηση του δικού μας θέματος στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΒΗΜΑ με τουλάχιστο 5-6 παρεμβάσεις και αντίστοιχα έγγραφα προς την Διοίκηση και τον Αντιπρύτανη Ακαδημαικών υποθέσεων. Και όλα αυτά θεωρώντας πως όσοι ενδιαφέρονται για τα κοινά παρακολουθούν με κάποιο τρόπο το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΒΗΜΑ. Ενδεικτικά παραθέτω (όλα αναρτημένα στο blog αυτό)
      Αντιακαδημαϊκές πρακτικές σε εκλογές μελών ΔΕΠ ... Τι σας περιμένει αν επιλέξετε να αντιταχθείτε σε αυτές.
      “Άχαρο και Μίζερο”* ... Νο 1: Αντιακαδημαϊκές πρακτικές σε εκλογές μελών ΔΕΠ
      Τι είναι το ΒΗΜΑ; “Άλλη Πνύκα” ή “τόπος αποφόρτισ...
      η εκλογή ακυρώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας …
      Μαθήματα αντι-ακαδημαϊκότητας... μέσα από την Οδύσ...
      Εργα Βιτρίνας Νο 2 ... Brain gain και Δασκαλάκης...

      Διαγραφή
    2. Τη στιγμη που σας γράφω διεξάγεται με απόλυτη επιτυχία και με συμμετοχή μου, αποκλειστικά εξ αποστάσεως, η Διεθνής Ολυμπιάδα Φιλοσοφίας με συμμετέχοντες από 30 χώρες από την Βραζιλία ως την Ιαπωνία. Τα μέτρα για τη διασφάλιση του αδιαβλήτου ήταν και μελετημένα και αποτελεσματικά, αλλά και επιτυχημένα!Επομένως όταν υπάρχει θέληση η τεχνολογία μας εξυπηρετεί!

      Διαγραφή
    3. Δυστυχώς μπερδεύετε εντελώς ανόμοια πράγματα. Προφανώς δεν καταλαβαίνετε τη διαφορά μεταξύ διαγωνισμού Ολυμπιάδας και εξετάσεων για να περάσω κάποια μαθήματα και να πάρω Πτυχίο.
      Ένας Μηχανικός γνωρίζει πολύ καλά πως η θέληση δεν αρκεί για να λυθεί ένα πρόβλημα αν μάλιστα η Τεχνολογία δεν είναι σε θέση να υποστηρίξει τη λύση. Για τους Φιλοσόφους ίσως αρκεί. Ο καθένας λοιπόν ας έχει την επιλογή του. Μην μας επιβάλετε την άποψη σας. Κρατήστε την για την δική σας Σχολή.

      Διαγραφή
  3. Στο 55ο λεπτό μπορείτε να ακούσετε τις ερωτήσεις του Αρη Πορτοσάλτε στην Υπουργό παιδείας σχετικά με την απόφαση του ΠΠ για μόνο εξ αποστάσεως εξετάσεις.
    http://www.skairadio.gr/portosalte-skai-gr/episode-2020-05-29


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ευχαρίστως να σας παραχωρήσω το δικαίωμα να κάνετε όπως νομίζετε τις εξετάσεις, παρά να ακούω Πορτοσάλτε, και δη στη Βουλή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχω συνηθίσει να ακούω και να κρίνω αυτά που ακούω. Δεν κλείνω τα αυτιά μου αν δεν μου αρέσει ο ομιλητής. Αν υιοθετώ τις θέσεις του ή αν αυτές με προβληματίζουν το δηλώνω. Το γεγονός ότι ανάρτησα το video δεν σημαίνει πως συμφωνώ με τις θέσεις του. Ένας διάλογος με την Υπουργό Παιδείας για το θέμα είναι. Ο καθένας ακούει και βγάζει τα συμπεράσματα του. Ανάλογο βίντεο είχα αναρτήσει με τον Κ. Μάρκου … και μάλιστα στην Βουλή!.
      Σε κάθε περίπτωση η υπαναχώρηση σας να μου παραχωρήσετε με αυτό το επιχείρημα το δικαίωμα, που μου παρέχει ήδη η Πολιτεία, με αφήνει άφωνο. Πάντα δεν τα πήγαινα καλά με τα υψηλά επίπεδα Φιλοσοφίας επιπέδου Ολυμπιάδας :)

      Διαγραφή
  5. Παραθέτω παρέμβαση συναδέλφου της Πολυτεχνικής στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΒΗΜΑ για το εν λόγω θέμα (με την οποία και συμφωνώ πλήρως)

    "Προς τα μέλη της Συγκλήτου
    πήρατε την απόφαση να περιορίσετε δραματικά τους δυνατούς τρόπους εξέτασης για την καλοκαιρινή εξεταστική περίοδο για όλα τα μαθήματα του Πανεπιστημίου μας καθώς απαγορέψατε την κλασσική μέθοδο. Περιμένω κι εγώ όπως και αρκετοί άλλοι συνάδελφοι να διαβάσουμε τις λεπτομέρειες για το πώς θα εκπληρωθούν οι προϋποθέσεις του Άρθρου 7 του ΦΕΚ 1935 στο οποίο βασισθήκατε για την απόφασή σας. Προφανώς με βασανίζει η εξασφάλιση του αδιάβλητου και η αξιοπιστία της εξ αποστάσεως εξέτασης.

    Το πρόβλημά μου είναι το εξής. Χρειάζεται να εξετάσω 200 μηχανικούς (κατόπιν δήλωσής τους) στα Μαθηματικά. Ο βασικός στόχος του μαθήματος είναι να μπορούν σαν μηχανικοί να λύνουν προβλήματα, οπότε προφανώς πρέπει να τους ζητήσω να λύσουν σωστά κάποια αντίστοιχα προβλήματα για να δείξουν ότι πέτυχαν τον στόχο μας. Η επιτροπή για την εκπαιδευτική λειτουργία του πανεπιστημίου έκανε πολλή και καλή δουλειά και τους ευχαριστούμε, αλλά δυστυχώς οι προτάσεις της δεν μπορούν να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις παρόμοιων μαθημάτων. Η προφορική εξέταση με ταυτόχρονη λύση μαθηματικών προβλημάτων απαιτεί τουλάχιστον μία ώρα ανά φοιτητή για να έχει ο εξεταζόμενος τον χρόνο να σκεφτεί, να δοκιμάσει λύσεις, κλπ. Η προφορική εξέταση λοιπόν θα απαιτήσει περίπου 200 ώρες και θα διαρκέσει περίπου 25 ημέρες αν βέβαια αντέξει ο διδάσκων αυτόν το εξεταστικό μαραθώνιο. Οι εργασίες αφού δεν έχουν γίνει κατά την διάρκεια του εξαμήνου (τα μαθήματα τελειώνουν αύριο) επίσης δεν είναι λύση στην συγκεκριμένη περίπτωση. Αυτό αφήνει την εξ αποστάσεως γραπτή εξέταση και μιας και πρόκειται για μαθηματικά θα πρέπει οι φοιτητές να στείλουν το γραπτό τους στον διδάσκοντα. Χρειάζομαι την βοήθειά σας για το πώς θα διασφαλίσουμε ότι τα 200 γραπτά που θα πάρω θα έχουν πραγματικά γραφτεί από τα αντίστοιχα παιδιά χωρίς εξωτερική βοήθεια.

    Ελπίζω στην λεπτομερή καθοδήγησή σας καθώς από ότι καταλαβαίνω η ευθύνη για το αδιάβλητο των εξ αποστάσεως εξετάσεων είναι δική σας μετά την συγκεκριμένη απόφασή σας.

    Αν αντιμετωπίζετε τις ίδιες δυσκολίες όπως κι εγώ να βρείτε λύση που να ικανοποιεί τον νόμο για μαθήματα σαν το παραπάνω ίσως να πρέπει να ξανασκεφτείτε την απόφασή σας και να επιτρέψετε στους διδάσκοντες την ευελιξία που προβλέπει ο ίδιος ο νόμος.

    Καταλαβαίνω τις δυσκολίες της απόφασής σας και σας ευχαριστώ προκαταβολικά για την κατανόησή σας,

    Καθ. Σ.Π."
    Οι επισημάνσεις δικές μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. " Άρθρο πρώτο
    Όσον αφορά στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα
    (Α.Ε.Ι.), από 1.6.2020 έως και τη λήξη του ακαδημαϊκού
    έτους 2019-2020:
    1. Την απαγόρευση των πάσης φύσεως εκπαιδευτικών
    λειτουργιών οι οποίες πραγματοποιούνται με φυσική
    παρουσία με εξαίρεση:
    α) τη διεξαγωγή εργαστηριακών και κλινικών ασκή-
    σεων, οι οποίες δεν δύνανται να διεξαχθούν με μέσα εξ
    αποστάσεως εκπαίδευσης, στο πλαίσιο προγραμμάτων
    πρώτου και δεύτερου κύκλου σπουδών,
    β) τη διενέργεια εξετάσεων, για τις οποίες κρίνεται
    αναγκαία η φυσική παρουσία των φοιτητών.
    " ΦΕΚ, Αρ. Φύλλου 2038, 30 Μαΐου 2020


    Οι επισημάνσεις δικές μου.
    Για την μεταφορά.
    Κλεάνθης Θραμπουλίδης
    όπως κοινοποιήθηκε στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΒΗΜΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Απόσπασμα από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 07.06.2020 Για την απόφαση εξ αποστάσεως εξέτασης


    Ιδρυση Τμήματος «αντιπροσώπευσης των φοιτητών για σίγουρη επιτυχία στις εξ αποστάσεως εξετάσεις»

    "Eτσι, η Σύγκλητος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, στο πνεύμα των καιρών και υπό την απειλή του ιού, αποφάσισε να κάνει εξετάσεις εξ αποστάσεως. Eλαβε λέει υπόψη της «την ασφάλεια των φοιτητών (προπτυχιακών και μεταπτυχιακών) και του προσωπικού των Σχολών καθώς και των οικογενειών τους [όπως και] τη διασφάλιση επαρκούς ευελιξίας, ώστε οι διδάσκοντες να προσαρμοστούν στις αναγκαίες αλλαγές, αποφεύγοντας τη δημιουργία υπερβολικού φόρτου και άγχους στους φοιτητές σε αυτή τη δύσκολη περίοδο».

    Μέχρις εδώ όλα καλά. Κάθε φοιτητής μπορεί με μια απλή δήλωση να επιτύχει την «ένταξη στις κατηγορίες των ευπαθών ομάδων ή της αδυναμίας φυσικής ή τεχνικής προσβασιμότητας» και να δώσει γραπτές εξετάσεις από το σπίτι του. Eλα όμως που εμφιλοχωρεί η μόδα των προσωπικών δεδομένων και σύμφωνα με τη Σύγκλητο «δεν επιτρέπεται η χρήση λογισμικού και καμερών επιτήρησης στις εξ αποστάσεως γραπτές εξετάσεις». Με άλλα λόγια, οποιοσδήποτε –είναι δεν είναι φοιτητής– μπορεί να γράψει τις εξετάσεις στο όνομα ενός συγκεκριμένου φοιτητή.

    Αυτό θα είναι η χαρά των φροντιστηριαρχών, που θα μπορούν να πωλούν (έστω κλείνοντας το μάτι) «εξειδικευμένες υπηρεσίες εξετάσεων» και εκείνων των βιοτεχνιών που ειδικεύονται στη συγγραφή εργασιών και άλλων προαπαιτούμενων για το πτυχίο των φοιτητών. Για όσους δεν γνωρίζουν υπάρχουν πλέον εταιρείες, που διαφημίζονται μάλιστα στο Διαδίκτυο, και «Αναλαμβάνουμε να εκπονήσουμε την εργασία εξαμήνου σας σε κάθε επίπεδο με συνέπεια και αξιοπιστία στον καλύτερο δυνατό χρόνο!», ή «Απόκτησε τη δική σου πτυχιακή εργασία με αυθεντικό περιεχόμενο και εγγύηση αποτελέσματος σε όποιο αντικείμενο κι αν επιλέξεις! Οι τιμές ξεκινούν από 90 ευρώ». Τώρα απλώς θα φτιάξουν ένα νέο τμήμα «αντιπροσώπευσης των φοιτητών για σίγουρη επιτυχία στις εξ αποστάσεως εξετάσεις».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. "Πάντως, όπως έχει αναφέρει στην «Κ» ο αρμόδιος υφυπουργός κ. Βασίλης Διγαλάκης, προτιμότερο είναι να μην επιλέγουν τις διαδικτυακές εξετάσεις εάν δεν έχει διασφαλιστεί το αδιάβλητο . Ήδη στο εξωτερικό sites προτείνουν τρόπους διαδικτυακής εξαπάτησης σε ηλεκτρονικές εξετάσεις." Εξετάσεις αντ’ αυτών διαφήμιζε σε φοιτητές φροντιστήριο ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 19/6/2020

    ΑπάντησηΔιαγραφή