Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2002

Hacking ή Re-engineering ?

«Τμήμα ΗΜ&ΤΥ» : Hacking ή Re-engineering ?
Προβληματισμοί - Διαπιστώσεις Προτάσεις

1. Εισαγωγή

Αναγνωρίζοντας το ουσιαστικό πρόβλημα που υπάρχει στο Τμήμα ΗΜ&ΤΥ και θεωρώντας πως η κατάσταση επιβάλει την αντιμετώπιση του πραγματικού προβλήματος καταθέτουμε τους παρακάτω προβληματισμούς, διαπιστώσεις και προτάσεις.

Στις τελευταίες τυπικές ή άτυπες συζητήσεις που αφορούσαν το θέμα εμφανίστηκαν κύρια δύο τάσεις:
  • Η πρώτη δεν αναγνωρίζει κανένα πρόβλημα, παρά μόνο τις αντιδράσεις των φοιτητών που τελευταία εκφράζονται με το «κλείσιμο» του τμήματος από αυτούς,
  • Η δεύτερη εστιάζει στο Ν+5 και προσπαθεί να δημιουργήσει την εντύπωση πως η επίλυση του, θα ομαλοποιήσει την κατάσταση.
Υιοθετώντας τις παραπάνω τάσεις
  • δημιουργούμε την εντύπωση ότι δεν έχουμε αντιληφθεί την πραγματικά δεινή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα Ελληνικά Πανεπιστήμια.Φαίνεται πως ούτε και αυτή η δημοσιοποίηση του προβλήματος από τα ΜΜΕ μας έχει αγγίξει.
  •  εξακολουθούμε να εμμένουμε στην προσπάθεια μας να «πουλήσουμε» ένα σύστημα [1] που κατά γενική ομολογία δεν ικανοποιεί τους χρήστες του [2].
Αντί να παίζουμε τον άχαρο ρόλο του «πωλητή», ο οποίος προσπαθεί να πείσει και να πουλήσει ένα σύστημα που δεν ικανοποιεί τις απαιτήσεις των χρηστών του, είναι προτιμότερο να συμμετέχουμε στο re-engineering του συστήματος ή τουλάχιστο να μην το εμποδίζουμε. Θα έχουμε έτσι …πλήρες κείμενο



«Ναι» στο re-engineering του συστήματος.
Όλα τα παραπάνω είναι αρκετά για να με οδηγήσουν να δηλώσω πως είμαι διατεθειμένος να «κατασκηνώσω» στην είσοδο του Τμήματος ΗΜ&ΤΥ μαζί με τους φοιτητές και όποιον άλλο νοιώθει την ανάγκη να διεκδικήσει-απαιτήσει το reengineering του συστήματος σε ένα υγιές Τμήμα ΗΜ&ΤΥ.
 

9 σχόλια:

  1. "Κλεάνθη,

    Συμμερίζομαι απόλυτα τις απόψεις που εξέθεσες. Σε συγχαίρω για την
    προσπάθεια. Αν αυτό το πνεύμα υιοθετηθεί και από άλλα μέλη ΔΕΠ θα μπορέσουμε
    να σχεδιάσουμε ένα σύστημα σπουδών που θα φέρει πραγματική επανάσταση στο
    Τμήμα και θα μας βάλει στην πρωτοπορεία των εξελίξεων. "

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Κλεάνθη να τα πούμε και πάλι γι'αυτό το θέμα"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. παραθέτω τα πολύ επιτυχημένα σχόλια στην παραπάνω επιστολή από απόφοιτο μας πετυχημένο σήμερα επαγγελματία Μηχανικό που πιστεύω
    εκφράζουν τον προβληματισμό της κοινωνίας για το Ελληνικό Πανεπιστήμιο.

    " Σε κάθε όμως περίπτωση επειδή τα αποτελέσματα μιας τέτοιας διαδικασίας μπορεί να είναι οδυνηρά για το σύστημα-εταιρία θα πρέπει να υπάρχει ισχυρή ηγεσία (leadership) που θα πρέπει να περάσει το όραμα της αλλαγής και της βελτίωσης, αναδειννύοντας τα ωφέλη που μπορούν να προκύψουν από αυτή τη διαδικασία.

    Τελικά υπάρχει αυτή η ηγεσία στο σημερινό πανεπιστήμιο?
    Υπάρχουν ηγέτες με όραμα ανάμεσα στους καθηγητές ή ανάμεσα στους φοιτητές? "

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. "Κλεάνθη,

    Βρίσκω το άρθρο ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ και απόλυτα ΟΡΘΟ, με μεγάλες αλήθειες ! Βασική προϋπόθεση του re-engineering είναι η βούληση. Υπάρχει όμως ? Ή μήπως μας έχει πάρει η μπάλα του ΄"βολέματος" και της ικανοποίησης προσωπικών φιλοδοξιών ?

    (Στο τμήμα μας έχουμε το επιπλέον πρόβλημα του μικρού αριθμού ΔΕΠ - λιγότεροι από 30 - και της παντελούς έλλειψης βοηθητικού προσωπικού.)."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "Κλεάνθη γειά σου,
    Ευχαριστώ για το μήνυμα. Μου άρεσε ο τρόπος που θέτει το θέμα ο συνάδελφος σαν μηχανικός, όμως υπάρχουν και άλλες πλευρές σε ένα ζωντανό κοινωνικό συστημα όπως το πανεπιστήμιο και το κυριώτερο είναι ποιός καθορίζει τις κοινωνικές αναγκες αρα και τις προδιαγραφές του σχεδιασμού. Η επανασχεδίαση χρειάζεται αλλά με ποιές προδιαγραφές και με ποιά κατεύθυνση?
    Το ίδιο απαραίτητη είναι και η ευαισθητοποίηση και η δυναμική από τους συναδέλφους που άλλοι βολεύονται και άλλοι απογοητεύονται. Παρά το γκρίζο τοπίο, αισιοδοξώ όσο και αν φαίνεται ουτοπικό.
    με φιλικούς χαιρετισμούς" Νίκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. "Κλεάνθη,
    σ' ευχαριστώ. Το διάβασα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Με απογοητεύει πλήρως η μη
    αντίδραση από τα άμεσα εμπλεκόμενα μέρη (θετική ή αρνητική δεν έχει σημασία
    ) σε μια τέτοια επιστολή.

    Αν και δεν είμαι μέσα στα πράγματα από πλευράς Τμήματος και ΠΣ θα προσπαθήσω σε επόμενο βήμα να καταθέσω τις όποιες παρατηρήσεις μου." Βασίλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "Διάβασα το άρθρο σας “Hacking or Re-engineering”. Το βρήκα αρκετά ενδιαφέρον και με εύστοχους παραλληλισμούς μεταξύ της software engineering μεθοδολογίας και της πραγματικής ζωής. Θα ήθελα ωστόσο να κάνω κάποιες παρατηρήσεις:
    Δεν διασαφηνίζετε αρκετά τι εννοείτε με τον όρο re-engineering. Σχεδιασμό εξ αρχής του προγράμματος σπουδών; Αν είναι αυτό, τότε σε τι διαφέρει από την εγκατάλειψη του υπάρχοντος προγράμματος, λύση την οποία απορρίπτετε;
    Αναφέρετε ότι “Κανένα αξιόλογο σύστημα δεν σχεδιάσθηκε από τους πόρους (resources) που θα το υλοποιήσουν” (σελ. 4). Αυτό πιστεύω ότι δεν μπορεί να τηρηθεί στη συγκεκριμένη περίπτωση, αφού είναι απαραίτητο να συμμετέχουν μέλη ΔΕΠ στη διαδικασία του re-engineering, κάτι το οποίο προτείνετε εξάλλου και εσείς.
    Νομίζω ότι το άρθρο αυτό θα έπρεπε να ήταν ενυπόγραφο και να συνοδευόταν από e-mail στο οποίο να παίρνετε κάποιο feedback. Επιπλέον καλό θα ήταν να του δοθεί η ανάλογη δημοσιότητα (πχ: δημοσίευσή του στο site της σχολής, αφαίρεση του password).

    Συμφωνώ απόλυτα με τις προτάσεις σας για καλύτερη αξιοποίηση των μελών ΔΕΠ. Θα μπορούσε επίσης να προστεθεί μια πρόταση για συνεργασία των μελών ΔΕΠ με στόχο την αναβάθμιση του εργαστηριακού εξοπλισμού.

    Μια άλλη βελτίωση θα ήταν να έχουμε τη δυνατότητα να δίνουμε εξετάσεις για βελτίωση βαθμού (όπως γίνεται στο ΕΜΠ) χωρίς να χάνεται ο προηγούμενος βαθμός.

    Πιστεύω ότι πολλοί συμφοιτητές μου έχουν προτάσεις - πρέπει να τους δοθεί η ευκαιρία να τις εκφράσουν." Αλέξανδρος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. [5/6/2013]
    Αξιότιμοι Συνάδελφοι,

    Όταν πριν από 10 χρόνια σας κοινοποίησα το μήνυμα με τίτλο «Τμήμα ΗΜ&ΤΥ» : Hacking ή Re-engineering ? κατέληγα με την φράση «είμαι διατεθειμένος να «κατασκηνώσω» στην είσοδο του Τμήματος ΗΜ&ΤΥ μαζί με τους φοιτητές και όποιον άλλο νοιώθει την ανάγκη να διεκδικήσει-απαιτήσει το re-engineering του συστήματος σε ένα υγιές Τμήμα ΗΜ&ΤΥ.»

    Από τότε «κατασκήνωσα» με τον τρόπο μου στην είσοδο του Τμήματος σε μια προσπάθεια ανάδειξης (μέσα από την δημοσιοποίηση) των πολλών προβλημάτων που διατρέχουν την λειτουργία του Τμήματος και του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου σε καθημερινή βάση και δεν του επιτρέπουν να προσφέρει στην κοινωνία τα ανταποδοτικά οφέλη που του αναλογούν. Καταλήψεις, Αξιολόγηση, Συγγράμματα, Αξιοποίηση διαθέσιμων πόρων, Εκπαιδευτική Διαδικασία, Ανομία, Διαφάνεια και Διαφθορά είναι οι πιο σημαντικές ενότητες των προβλημάτων σε επίπεδο Διοίκησης και όχι μόνο που κατέγραψα και δημοσιοποίησα. Οι θέσεις και τα πιστεύω μου έχουν καταγραφεί δημόσια στο blog και στην ιστοσελίδα Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο

    Η διαφθορά του πολιτικού συστήματος, που διαπέρασε σε μεγάλο βαθμό και την κοινωνία, δεν επέτρεψε για πολλά χρόνια την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών και αυτό όχι μόνο στον χώρο του Πανεπιστημίου αλλά και σε όλους σχεδόν τους τομείς του Δημοσίου. Το αποτέλεσμα το ζούμε σήμερα. Χρειάσθηκε να οδηγηθεί η χώρα στην καταστροφή για να συνειδητοποιήσουμε, σε κάποιο βαθμό, πως αυτές οι πρακτικές μας ή στην καλύτερη περίπτωση η αδιαφορία μας, κατέστρεψε το μέλλον της νέας γενιάς.

    Πιστεύω ακόμη πως πολλά μπορούν να διορθωθούν σε επίπεδο Τμήματος και Πανεπιστημίου ξεκινώντας πρώτα και κύρια από την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, την ορθολογική αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων, την αξιοκρατία, την διαφάνεια και την ανάκτηση της αξιοπρέπειας του Πανεπιστημιακού δασκάλου.

    Στα πλαίσια αυτά δεν θα ήμουν συνεπής με την στάση μου αυτή τόσα χρόνια αν δεν σας ζητούσα σήμερα την ψήφο σας για να κάνω ότι μπορώ προς την κατεύθυνση αυτή σε επίπεδο Τμήματος και Πανεπιστημίου γενικότερα.

    Κλεάνθης Θραμπουλίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή